beslutsam?
Business,  Lifestyle

– “Du skall alltid bestämma”, ett inlägg om att uttrycka sig

Oj, här gick nog inte budskapet fram i text…

Jaha, där satt den, anklagelsen. Rakt i magen. Precis som när min far sa åt mig som liten flicka att – “Flytta på dig” för att jag inte klarade av någonting tillräckligt snabbt enligt min ständigt stressade och otåliga far.

Han fick mig ofta att känna mig otillräcklig som liten. Men inte nu längre, även om han har en stark vilja så har jag kommit ikapp honom.

Och just det, jag något att erkänna… jag gillar att fatta beslut och det sköms jag inte för, frågor på det?

Våga ta plats

Idag är jag stolt över att våga ta plats och stå upp för mina åsikter. Större delen av mitt liv har inte varit så. Det är någonting positivt med att vilja fatta beslut. Ett beslut för nämligen dig och ditt företag, framåt. Varför skulle det vara någonting att skämmas över?

Din styrka kan väcka andras osäkerhet

-”Vi gör väl som du vill då”,  har ni säkert hört någon säga lite surt efter att ha gett upp diskussionen där din argumentation varit starkare och troligen mer övertygande än deras egen
Tumregel: Liknande uttryck säger mycket mer om deras egen osäkerhet än om att “du vill bestämma”. Har ni hört talas om projicering…

Överlevnadsinstinkt

Det bor en liten ledare i oss alla. Det har med överlevnad att göra det där med bekräftelse. Se barnet som skriker tills man plockar upp det och vaggar och talar lugnande till det. Det är barnets sätt att överleva. Att göra sig själv hörd, sedd och bekräftad. Den som pekar på dig pekar med tre fingrar mot sig själv… Tänkvärt. Det är ju bekräftande att få mandat att fatta beslut. Bekräftelse, det är något vill vi alla vill få och det är inget att skämmas över så länge man inte får det på andras bekostnad.

Tänk på vem du pekar på…

Hur säljer vi bäst in våra åsikter?

Well, att bara ”vilja bestämma” är ju i sig inget charmigt. Det kan till och med uppfattas som rätt störigt. Men att ha starka och tydliga åsikter om saker och ting baserade på valida och självupplevda grunder, det är att ha karaktär och det skall du vara stolt över. Det är detta som skiljer agnarna från vetet…. 

Att få sin vilja igenom handlar ju om att sälja. Att sälja handlar om att argumentera för något. Att argumentera för sin åsikt är inte alltid lätt. Det gäller som sagt att man inte “tycker för att tycka” utan att man har fog för sina åsikter. Sen kommer man ju inte alltid vara omtyckt av alla, och det är ok. 

At vara socialt kompetent

Alla har kanske inte heller den sociala förmågan (social skills) att entusiasmera lyssnarna med sin argumentation. Att vara socialt kompetent är något som blivit allt mer viktigt i en värld där mer och mer saker blir digitala och mer distanserade. Tonfall, kroppsspråk och ordval är parametrar som är avgörande om du kommer klara av att ”sälja” din argumentation, eller inte. Men det går att öva upp. Att le och vara saklig utan att kränka eller fälla “taskiga” och irrelevanta kommentarer underlättar chanserna att bli omtyckt och tagen på allvar. Att vara en så kallad klassisk “surpuppa” riskerar bl väldigt ensamt.

Texta med emojis och inte kritik

I textmeddelanden är det väldigt svårt att avgöra tonfall. Använd därför gärna emojis, larvigt tycker vissa, men i icke offentlig kommunikation så är det ett underskattat sätt att ge uttryck för en känsla eller ett tonfall.

Är du arg, irriterad eller sårad? Undvik att förmedla det via text om-det-inte-är-nödvändigt. Chanserna att du får ut något vettigt av det är minimala. Det är mycket  modigare och mer effektivt, att ta ansvar över sina känslor och konfrontera den andra personen IRL eller via telefon åtminstone, om du nu vill nå en lösning vill säga..

Olika personlighetstyper

Det finns olika mer eller mindre vedertagna modeller att analysera personligheter på som kan vara lite roligt, särkilt som teambildande aktivitet. Om inte annat så kan det hjälpa oss att förstå varandra oh hur vi kan mötas på vägen när i kommunicerar “över färggränserna”.

Ett sätt är SDI, Strength Deployment Inventory, där jag har en s.k. “HUB”- personlighet. En annan lite mer allmänt känd metod är den så kallade DISC- modellen med de fyra personlighetstyperna:

Dominant / Dominance

Influerande / Inducement

Stabil / Submission

Analytisk /Compliance

Det är denna modell som ligger till grund b.la. för de omtalade böckerna ”Omgiven av idioter” och ”Omgiven av psykopater” som många läst).

Jag väljer att ta DISC- modellen som exempel här för att jag tror flest av er kan relatera till den. 

Det finns plats för oss alla – så var bara lugn men snäll

Extroverta är ofta röd/gula personer som syns och hörs.  De egenskaper dessa personlighetstyper har kan underlätta om man vill nå ut med ett budskap. Att som beslutsfattare anlita en röd/gul person för kommunikation och marknadsföring kan var ett hett tips om ledningen mest består av introverta och grön/blå- personer.

Att be om feedback

Sist men inte minst. Är du en person som VILL bli bättre på att föra fram din åsikt kan det vara läge att titta inåt och kanske öva på att be om feedback för att förstå hur du uppfattas av din omgivning. Kanske är det så enkelt att du bara måste börja uttrycka dina åsikter om du inte gör det idag… Eller kanske är det så att du uppfattas på ett helt annat sätt än du tror… Testa dig fram och våga fråga.

Detta kan vara en utmanande övning i sig med tanke på att all feedback inte alltid är positiv – eller fel uttryck, den är inte alltid så som du önskar att den vore, kan vi säga. Ärlig feedback får man vara beredd på när man arbetar med att utveckla sitt självledarskap.

Det är ALDRIG försent att börja om, det gäller bara att erkänna för sig själv vad man vill om steg ett. Steg två är att mentalt förbereda sig att man gör det och steg tre är att tala om för andra att man vill det. DET är läskigt! Glöm inte att “du ska alltid bestämma” är inget att skämmas över om du har ett gott hjärta!

Lycka till med att vara beslutsam!

Nämen titta här så glad jag ser ut, nu tror jag allt att vi kommunicerar verbalt, det brukar vara lättare då!

Jag heter Maria Köllerström, är tvåbarnsmamma och entreprenör. Jag livnär mig på att driva konsultföretaget Konomi Consulting AB - Fitness for Business. Jag älskar att träna i grupp och att äta nyttigt, även om jag syndar då och då. Jag är även sångerska och har ett coverband. Varmt välkomna till min blogg! För samarbeten kontakt@christiana.se